Här hittar du vanliga frågor och svar för lokalhyresgäster
-
Tjänsteutbud
-
+
-
Vilka leverantörer kan jag välja mellan?
Hela tjänsteutbudet finns på Zmarket. Nätet erbjuder både privat- och företagstjänster
-
+
-
Kan jag välja en leverantör som inte finns på Zmarket
Nej, man måste välja bland de leverantörer som finns på Zmarket
-
+
-
Var hittar jag tjänsteutbudet?
Alla tjänster finns på Zmarket
-
+
-
Kan jag välja en privattjänst fast jag har ett företag?
Ja, men du kan inte beställa det med företagets organisationsnummer. Du måste beställa som privatperson.
-
+
-
-
Beställa tjänster
-
+
-
Hur beställer jag tjänster?
Du kan beställa direkt online på Zmarket eller genom att kontakta tjänsteleverantören direkt via deras kundtjänst eller hemsida.
-
+
-
Hur snabbt kommer jag igång när jag har beställt en tjänst?
Beställer man bredband på zmarket kan man börja använda tjänsten inom en timme. Beställer du via en tjänsteleverantör är leveranstiden minst 3 arbetsdagar. För övriga tjänster, hör med tjänsteleverantören.
-
+
-
Vilka uppgifter behöver jag för att beställa tjänster på Zmarket?
Ditt objektsnummer (de första 8 siffrorna i ditt avtalsnummer). Det finns på din hyresavi. Beställer du företagstjänst ska du uppge företagets organisationsnummer. Beställer du privattjänst ska du uppge namn och personnummer.
-
+
-
-
Installationen av fibernät i min lokal
-
+
-
Var finns bredbandsskåpet i min lokal?
Bredbandsskåpet är ett vitt plåtskåp (oftast utanpåliggande). Sitter vanligtvis nära elcentralen i entrén.
-
+
-
Det finns inget bredbandsskåp i min lokal, hur beställer jag det?
Kontakta SB Bredband Kundservice
Öppettider: måndag-fredag 8-18
Tel: 08-508 370 90
E-post: bredband@svenskabostader.se
-
+
-
Hur beställer jag fibernät till min lokal?
Kontakta SB Bredband Kundservice
Öppettider: måndag-fredag 8-18
Tel: 08-508 370 90
E-post: bredband@svenskabostader.se
-
+
-
Det saknas fibernät i min lokal, kostar det att få det installerat?
Nej, vi installerar fibernätet inkl. bredbandsskåp utan kostnad. Lokalt nät ingår inte.
-
+
-
Vad är leveranstiden för att få fibernät installerat?
Ca 10 arbetsdagar
-
+
-
Vad ingår i installation av fibernätet?
Fibernätet dras i i lokalen där det avslutas med ett s.k. bredbandsskåp. Skåpet innehåller en fiberkonverter/panel med WAN-uttag. Det ingår inte någon lokalt nät (dvs nätverksuttag).
-
+
-
Har utrustningen i skåpet en inbyggd router?
Nej. En router får man köpa själv. En del tjänsteleverantörer erbjuder utrustning med routerfunktion.
-
+
-
Vad är det för utrustning som sitter i bredbandsskåpet
En fiberomvandlare som är dold eller synlig. Kallas även fiberkonverter och CPE. Omvandlar ljuset i fibern till elektriska signaler.
-
+
-
Vilken funktion har fiberkonvertern?
Omvandlar ljuset i fibernätet till elektriska signaler.
-
+
-
Kan man använda alla WAN/LAN-uttag för alla tjänster?
Ja, men hur många datorer du kan ansluta beror på hur många IP-adresser som ingår i din bredbandstjänst. Om du vill ansluta fler datorer än du har IP-adresser behöver du skaffa dig en router.
-
+
-
Bredbandsskåpet har ett LAN-/WAN-uttag. Jag behöver fler uttag. Hur gör jag?
Enklast är att skaffa en router. Köper du bredband med högre hastighet än 100 Mbit/s kommer du få en fiberomvandlare med fler WAN/LAN-uttag.
-
+
-
Jag behöver nätverkskablar för bredbandsskåpet, vad gör jag?
Kontakta SB Bredband Kundservice
Öppettider: måndag-fredag 8-18
Tel: 08-508 370 90
E-post: bredband@svenskabostader.se
-
+
-
Jag vill ha ett lokalt nät i min lokal, kan SB ordna det?
Nej, det får du som lokalhyresgäst installera själv. Ska göras på ett fackmannamässigt sätt.
-
+
-
Jag vill ha fler bredbandsuttag?
Som lokalhyresgäst får man ordna detta själv genom att anlita en installatör som gör denna typ av arbete. Det är viktigt att arbete görs fackmannamässigt.
-
+
-
-
Bredband
-
+
-
Hur många IP-adresser ingår i bredbandstjänsten?
Det varierar mellan olika leverantörer så fråga tjänsteleverantören. Ofta är det mellan två och fem stycken.
-
+
-
Var ska jag placera min router om jag vill surfa trådlöst?
I bredbandsskåpet i bredbandsuttag om det finns sådana. Placeras routern i skåpet kan själva dörren påverka hastigheten du får.
-
+
-
Vad är leveranstiden för bredband
Du kan börja surfa inom en timme efter att du har beställt bredband via Zmarket . Beställer du direkt av en leverantör så är leveranstiden ca 3 arbetsdagar.
-
+
-
-
Felanmälan
-
+
-
Vår tjänst/tjänster via fibernätet fungerar inte alls eller bristfälligt
Gör en felanmälan till din/er tjänsteleverantör.
-
+
-
Jag har felanmält till min leverantör, men denne hänvisar till SB
Kontakta SB Bredband Kundservice
Öppettider: måndag-fredag 8-18
Tel: 08-508 370 90
E-post: bredband@svenskabostader.se
-
+
-
Jag har felanmält till min leverantör, men denne löser inte felet
Kontakta SB Bredband Kundservice
Öppettider: måndag-fredag 8-18
Tel: 08-508 370 90
E-post: bredband@svenskabostader.se
-
+
-
-
Övrigt
-
+
-
Vem är Zitius?
Svenska Bostäders kommunikationsoperatör.
-
+
-
Vem äger Zmarket?
Företaget Zitius som är Svenska Bostäders kommunikationsoperatör.
-
+
-
Vad är Zitius roll och ansvar
Sköta driften av nätet och fylla nätet med olika bredbandstjänster från olika leverantörer.
-
+
-
Kan jag dra in ett eget fibernät i min lokal?
Nej, det är inte tillåtet. Varken via en tjänsteleverantör eller på annat sätt.
-
+
-
Kan jag få kabel-tv-nät i min lokal?
Nej, det är inte tillåtet att installera kabel-tv-nät. Det är Svenska Bostäders fibernät, SB Bredband, som ska användas.
-
+
-