Checklista vid fel för lokalhyrestgäst

Här hittar du en checklista som är bra att gå igenom innan du felanmäler dina tjänster.


  • Kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna. Testa gärna med en annan kabel.
  • Kontrollera att lamporna lyser på din utrustning (dator, router mm).
  • Om det är möjligt, kontrollera att lamporna lyser på fiberomvandlaren i bredbandsskåpet. Starta om utrustningen.
  • Starta om fiberomvandlaren genom att dra ur strömkabeln, vänta ca 10 sekunder och sätta i den igen.
  • Starta om din egen utrustning; dator, router, etc.
  • Om du har ett lokalt nät med bredbandsuttag, anslut din dator direkt till ett WAN/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då, ligger felet i bredbandsuttaget.
  • Om du surfar trådlöst, anslut istället din dator direkt till ett LAN/WAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då, ligger felet i din router.

Om du tycker att du får för låg hastighet på ditt bredband, starta om datorn och koppla den direkt till ett LAN/WAN-uttag i bredbandsskåpet. Gör sedan ett test på bredbandskollen.se. Om du tycker att det fortfarande går för långsamt, kontakta din tjänsteleverantör.

 

 

 

​ ​